Tern GSD: Den nya standarden för en kompakt lastcykel

posted in: Okategoriserade | 0

GSD står för “get stuff done”. Och det är precis det som Tern GSD möjliggör.

Tern GSD är utformad för att transportera två barn, alla matkassar när du har veckohandlat eller 180 kg last. Samtidigt är cykeln kompakt. Den är bara 180 cm lång – samma längd som en vanlig cykel. Med Terns bäst-i-klass-vikningsteknik får den enkelt plats i hiss och cykelrum. Den kan till och med parkeras i hallen om behovet finns. Cykeln är så flexibel att den passar cyklister med en längd från 150 till 195 cm.

Tern GSD är utrustad med den tillförlitliga Bosch motor. Som en av de få lastcyklar som tillåter dubbla batterier har GSD en räckvidd på upp till 250 km.

Tern GSD finns nu tillgänglig i begränsat antal hos oss. Läs mer på https://bultenbike.se/produkt/tern-gsd-s10/

Specialcyklar för aktiva människor

posted in: Okategoriserade | 0
I sanarbete med Mayday Aid AB, svenska generalagenten för Van Raam.

Nu kan vi erbjuda specialcyklar för aktiva människor. Holländska Van Raam är expert i utveckling och tillverkning av cyklar för personer med speciella behov eller funktionsvariation. Till exempel lastcyklar för transport av rullstolar, parcyklar och tandems, trehjulingar för personer med sämre balans.

Läs mer under https://bultenbike.se/specialcyklar/

Karlstad: Medborgarförslag om lastcykelparkering

posted in: Okategoriserade | 0

Det finns en medborgarförslag för bättre parkering för lastcyklar i Karlstad.
Skriv på du med!

På senare år har det blivit allt mer populärt med lastcyklar runt om i landet, något som även märks tydligt i Karlstad. Då en lastcykel är bredare än en vanlig cykel är det väldigt svårt att kunna parkera på ett bra sätt i Karlstads centrum eftersom alla cykelparkeringar är avsedda för vanliga cyklar och där det är tänkt att man låser fast framhjulet. Problemet gäller även för alla som har cykelkärra till sin cykel. Har man en lastcykel eller en vanlig cykel med cykelkärra för sina barn tvingas man låsa fast sin cykel i lyktstolpar eller staket i brist på cykelparkeringar där man kan låsa fast dem i ramen. Var man än ställer riskerar man att vara i vägen för annan trafik. Ett flertal andra städer, däribland Lund, har därför gjort särskilda lastcykelparkeringar i centrum. Det är något bredare p-rutor och med stolpar så att man kan låsa fast i ramen och det har blivit succé. Ett bra exempel är cykelparkeringen på Ica Nolgård i Skoghall där de tänkt på detta och valt en typ av cykelställ som är lite bredare än vanligt och där man kan låsa fast i ramen. Det skulle vara väldigt bra om ett cykelställ avsett för lastcyklar kunde göras iordning exempelvis på Drottninggatan eller Västra Torggatan. Lastcyklar kommer förmodligen bara öka i popularitet framöver och då är det bra om det även går att parkera dem inne i centrum. I synnerhet då Karlstad är en kommun där man vill bilåkandet så kan man på detta sätt underlätta för oss med lastcykel. Jag själv använder min lastcykel istället för bil och det är ett ständigt problem var man ska parkera den när man är inne i Karlstad centrum. Bilden visar en lastcykelparkering i Lund.

Här finns länken: https://karlstad.dialogportalen.se/proposal?pid=529