De senaste åren har vi sett många satsningar på mikromobilitet – som elsparkcyklar och andra delningstjänster – kämpa för att bli lönsamma. Många av dessa projekt dras med kvalitetsproblem, låg tillgänglighet och höga driftskostnader. Problemet går ofta djupare än teknik och logistik – det handlar om grundläggande ekonomiska och mänskliga motiv.
Ett välkänt fenomen inom nationalekonomi är ”tragedin av allmänningen”: När resurser delas anonymt och ansvaret för underhåll inte är tydligt fördelat, tenderar kvaliteten och tillgängligheten att sjunka. Det skapar ett system där ingen riktigt bryr sig – och därmed misslyckas lönsamheten.
Med U-Bike vill vi göra det annorlunda.
Vår modell bygger på att engagera användarna direkt genom att ge dem en känsla av medägande. Genom att involvera lokala cykelvärdar – småföretag, turistaktörer och privatpersoner – skapar vi ett system där det finns starka ekonomiska incitament att hålla cyklarna i toppskick och tillgängliga för uthyrning. Som cykelvärd får du inte bara fri tillgång till en transportcykel för dina egna behov, du får också en del av hyresintäkterna när cykeln används av andra.
Det här upplägget adresserar några av de största problemen inom mikromobilitet:
- Kvalitet: Eftersom värdarna använder cykeln själva och tjänar pengar på uthyrningen, har de ett ekonomiskt intresse av att hålla den i bra skick. Det leder till bättre upplevelser för alla användare.
- Tillgänglighet: Värdarna bestämmer själva när cykeln är tillgänglig för uthyrning, ofta under deras verksamhetstider, vilket skapar en tydlig och pålitlig struktur för kunder.
- Lönsamhet: Genom att dela ansvaret med lokala aktörer minskar vi driftskostnaderna samtidigt som intäkterna ökar – ett win-win för både oss och våra värdar.
Att bygga ett nätverk för uthyrning
Idag finns det i princip ingen möjlighet att hyra en lastcykel i Sverige. Genom U-Bike skapar vi inte bara ett system för cykelvärdar utan bygger samtidigt ett nätverk av uthyrningsstationer. Varje värd – ett café, hotell eller en privatperson – blir en nod i systemet. På så sätt skapar vi ett täckande uthyrningsnätverk där fler får tillgång till lastcyklar. Det gör det enklare för kunder att hyra en cykel för utflykter, veckohandling eller tillfälliga behov.
Varför just lastcyklar?
Elcyklar finns redan i många olika former, men de stora systemen är oftast utformade för att endast transportera en person – inte ens packning får plats. Lastcyklar är däremot en game changer. De gör det möjligt att:
- Transportera barn säkert och bekvämt.
- Hantera stora matkassar från veckohandlingen.
- Ersätta bilen i vardagen, med en lösning som är snabbare och mer effektiv i stadstrafik.
Lastcyklar är inte bara ett komplement – de är en realistisk ersättning för bilen och en lösning som bidrar till både hållbarhet och enkelhet i vardagen.
En beprövad modell med mogna komponenter
U-Bike handlar inte om att uppfinna hjulet på nytt. Vi använder befintliga och mogna teknologier som redan fungerar:
- Cyklar: Premiumlastcyklar med hög kvalitet och hållbarhet.
- Lås och digitala plattformar: Redan etablerade och beprövade lösningar som gör uthyrning och tillgång smidigt.
- Försäkring och service: Tjänster som redan finns tillgängliga och är anpassade för dessa typer av fordon.
Det vi gör är att sätta ihop dessa delar till ett system som fungerar i praktiken och är designat för att vara långsiktigt hållbart och lönsamt. Det är inte tekniken som är utmaningen – det är affärsmodellen. Och med U-Bike har vi hittat en lösning.
Anpassat för svenska förhållanden
Det här konceptet är inte helt nytt. Vi har inspirerats av liknande projekt i andra länder, särskilt Schweiz, där delade lastcyklar har blivit en integrerad del av lokalsamhällena. Men vi har anpassat modellen för att fungera under de ”svåra” svenska förhållandena:
- Begränsad offentlig finansiering: Till skillnad från många andra länder finns det väldigt lite stöd eller medfinansiering för denna typ av projekt i Sverige.
- En underutvecklad cykelmarknad: Transportcyklar är fortfarande en relativt liten del av mobilitetslösningarna här, vilket gör det ännu viktigare att skapa ett system som är ekonomiskt hållbart från grunden.
- Riskkapitalet har bränt sig på överoptimistiska affärsmodeller: Många investeringar i mikromobilitet har visat sig bygga på orealistiska förväntningar om lönsamhet och tillväxt. Vi undviker samma misstag genom att utgå från en affärsmodell där användarna själva har ekonomiska incitament att hålla systemet kvalitativt och fungerande över tid.
Trots utmaningarna ser vi enorm potential. U-Bike handlar om att kombinera hållbarhet, kvalitet och lönsamhet – och samtidigt skapa en känsla av gemenskap och ansvar.
Vill du veta mer eller bli en del av U-Bike?
Vi letar just nu efter fler cykelvärdar som vill vara med och forma framtidens mobilitet. Är du småföretagare, en del av besöksnäringen eller bara en familj som vill ha en transportcykel? Tveka inte att höra av dig. Tillsammans kan vi göra mikromobilitet till en framgång – både för dig och för samhället.
Läs mer om U-Bike här: https://ubike.bultenbike.se/
Vi är nyfikna på dina tankar – kommentera eller hör av dig! Vi är alltid öppna för samarbeten.Känner du någon som skulle passa som cykelvärd? Tipsa dem eller tagga dem här!
#micromobility #SharedMobility #LocalBusiness #HållbartResande #CircularEconomy